-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:39186 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

راجع به قضا و قدر از نظر مذهب ما شيعيان بيان بفرماييد.



قضا به معني حكم، قطع و فيصله دادن است، و قدر به معني اندازه و تعيين است.

تقدير دو نوع است، تقدير علمي و تقدير عيني.

تقدير علمي : آگاهي از ويژگيها و مشخصات و آثار يك پديده و علم بر كانال پيدايش آن.

تقدير عيني : تعيين ويژگيهاي خاص يك پديده و مشخص نمودن مجراي وجود و تحقّق آن.

حوادث جهان از آن جهت كه حدود و اندازه و موقعيّت مكاني، زماني آنها تعيين شده، مقدّر به تقدير الهي مي باشد. بطور كلي دربارة حوادثي كه در جهان واقع مي شود، سه گونه مي توان نظر داد :

1.حوادث با گذشتة خود هيچ ارتباطي ندارند، هر حادثه اي در هر زمان كه واقع مي شود نه اصل وجود آن به امور قبلي مربوط و متكي است و نه خصوصيّت و شكل و مختصات زماني، مكاني و اندازه و حدود آن مربوط به گذشته است، و در گذشته تعيين شده است. با اين فرض : سرنوشت معني ندارد. مطابق اين اصل بايد حوادث را با اتفاق و به صورت غير علمي توجيه كنيم.

2. نظر ديگر اينكه براي هر حادثه علّت قائل شويم، ولي نظام اسباب و مسبّبات را و اينكه هر علّتي معلولي خاص ايجاب ميكند، و هر معلولي از علتي معين امكان صدور دارد، منكر شويم و چنين بپنداريم كه درهمة عالم يك علت بيشتر وجود ندارد، و همة حوادث مستقيماً و بلاواسطه از او صادر مي شود. در اين صورت بايد قبول كنم كه عاملي غير از خدا وجود ندارد و علم حق در ازل تعلّق گرفته كه فلان حادثه در فلان وقت وجود پيدا كند و قهراً آن حادثه در آن وقت وجود پيدا خواهد كرد، و هيچ چيز ديگري هم نمي تواند در آن حادثه تأثيرگذار

باشد. اين نظريه همان مفهوم جبر و سرنوشت جبري است كه اگر در فرد يا قومي پيدا شود، زندگي آنها را تباه مي كند. اين نظر، گذشته از مفاسد عملي و اجتماعي كه دارد منطقاً محكوم و مردود است، و از نظر براهين فلسفي و عقلي هم ترديدي در بطلان اين نظر نيست، نظام اسباب و مسبّبات و رابطة علّي و معلولي بين حوادث غير قابل انكار است، نه تنها علوم طبيعي و مشاهدات حسّي و تجربي بر نظام اسباب ومسبّبات دلالت مي كند در فلسفة الهي متقنترين براهين، بر اين مطلب اقامه شده است، قرآن كريم هم اصل عليّت عمومي و نظام اسباب و مسبّبات را تأييد كرده است.

3. نظر سوم اينكه اصل عليّت عمومي و نظام اسباب و مسبّبات بر جهان و جميع وقايع و حوادث جهان حكمفرماست. هر حادثي ضرورت و قطعيّت وجود خود را و همچنين شكل و خصوصيّت زماني و مكاني و ساير خصوصيّات وجودي خود را علل متقدمة خود كسب كرده است. طبق اين نظريه كه نظر شيعه است، بشر هميشه خود را سرچهارراههايي مي بيند و هيچ گونه اجباري ندارد كه فقط يكي از آنها را انتخاب كند. انتخاب يكي از آنها به نظر و فكر و اراده شخصي او مربوط است. يعني طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معين مي كند. اينجاست كه پاي شخصيّت و صفات اخلاقي، روحي و سوابق تربيتي، موروثي و ميزان عقل و دورانديشي بشر به ميان مي آيد.

مطلب ديگر اينكه قضا بر مرحلة حتميّت وقوع فعل اطلاق مي شود و قابل تغيير و دگرگوني نيست، بر خلاف قدر كه حاكي از مرحلة آمادگي و پيدايش مقدّمات يك پديده است. مي توان قدر را بر قدري ديگري تبديل كرد. عواملي مانند دعا، صدقه، نيكي به پدر و مادر و صلة ارحام مي تواند در سرنوشت انسان و تبديل شدن قدر الهي به چيز ديگر نقش داشته باشد. مثلاً كسي كه در قدر او (يعني در لوح محو و اثبات) برايش نقش بسته كه در اين سال مي ميرد و اين مسأله هنوز به عنوان قضاي الهي براي او تعلّق نگرفته است، مي تواند با صدقه و صلةرحم به عمر خود اضافه كند و مسأله مرگ در اين سال را از لوح محو و اثبات، محو كند و سرنوشت خود را تغيير دهد.

























منابع و مآخذ :

* آموزش عقايد، آقاي غرويان

انسان و سرنوشت، شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.